Google bestaat 20 jaar!
Lang leve Google?
De Google zoekmachine bestaat 20 jaar. Het bedrijf werd in september 1998 door Larry Page en Sergey Brin opgericht. Maar het begon allemaal 2 jaar daarvoor, in 1996, als een onderzoeksproject aan de Stanford University waar de heren studeerden.
De bedoeling van het project was om een systeem te ontwikkelen op basis van een algoritme, wat het mogelijk maakte om het internet te doorzoeken naar antwoorden. Antwoorden op vragen die door een gebruiker werden opgegeven door middel van een zoekopdracht.
We kunnen rustig stellen dat die missie geslaagd is. De Google zoekmachine is inmiddels niet meer weg te denken en het bedrijf is in 20 jaar uitgegroeid tot één van de grootste en machtigste platformen op internet.
SEO: U vraagt wij antwoorden
Met Google zoek je naar informatie. Antwoorden op vragen. Om de zoekresultaten daadwerkelijk te laten aansluiten op de zoekopdracht, gebruikt Google een enorm ingewikkeld algoritme. Een algoritme is een set van instructies, die “begrijpt” wat de zoekopdracht betekent en daar op het internet de juiste informatie over probeert te vinden. Dit algoritme is altijd in ontwikkeling, zodat er op de gestelde vragen steeds betere antwoorden komen. Op het internet worden er door websites dagelijks miljoenen pagina's (content) bijgeplaatst. Pagina's worden gewijzigd en er worden er verwijderd. Dit moet continue gescand (gecrawld) worden om te weten welke content beschikbaar is. Dit wordt indexeren genoemd. Hoe het algoritme dat precies doet, is één van de grootst bewaarde geheimen van het bedrijf.
Google bepaalt hoe en wanneer nieuwe pagina's worden geïndexeerd. Als het algoritme wordt gewijzigd, kan de indexering van bestaande pagina's veranderen en daarmee de hoogte van de positie van websites in de zoekresultaten (ranking). Ook kunnen de voorwaarden waaraan websitepagina's moeten voldoen, om hoger in de ranking terecht te komen, veranderen.
Een voorbeeld van een redelijk recente verandering van een voorwaarde is de wijze waarop Google de backlinks (wederzijdse verwijzing van onderlinge pagina’s op internet) is gaan waarderen. Daar waar eerst vooral werd gekeken naar de hoeveelheid backlinks die een website heeft, wordt er tegenwoordig gekeken naar de relevantie van de backlinks. Zijn de onderwerpen (content) van de verschillende websites aan elkaar verwant? Dan levert een website dé informatie die de zoeker wil hebben.
Dat is het doel van de Google zoekmachine, geef de gebruiker een zo accuraat mogelijk zoekresultaat.
Het zo goed mogelijk aanbieden van je content aan zoekmachines noemen we Website SEO (Search Engine Optimalisation). Hoe beter je SEO aansluit bij de eisen van bijvoorbeeld Google, des te groter de kans dat je goed indexeert (rankt) en dus hoger in de zoekresultaten komt met jouw content.
Machtspositie
Veel van wat je doet via internet gaat op de één of andere manier langs de servers (computers) van Google. Denk aan wat je zoekt op internet, bekijkt op YouTube, e-mailt met Gmail, opslaat op Google Drive en doet met je smartphone (Android het besturings-systeem van je telefoon, is ook van Google). Dit geeft het bedrijf inzicht in heel veel informatie over het gedrag van hele bevolkingsgroepen op deze planeet.
Google LLC, een multi miljarden bedrijf, heeft al meerdere forse boetes ontvangen wegens machtsmisbruik. In juli 2018 ontving het bedrijf een boete met het recordbedrag van 4,3 miljard euro. Ditmaal, volgens de EU, vanwege het misbruiken van de machtspositie bij Android. De Europese Unie werkt inmiddels aan andere regelgeving om de afhankelijkheid van internetplatformen zoals bijvoorbeeld Amazon en Google, te beperken.
Alternatieven voor Google diensten
- Chrome: is Google's internetbrowser en wordt wereldwijd met 62% het meest gebruikt, gevolgd door Internet Explorer en Firefox met allebei zo'n 11% trouwe gebruikers. Een veiliger alternatief is de TOR-browser. Deze browser verstuurt verkeer tussen je computer en het internet via verschillende tussenstations, waarbij er steeds een ‘laagje’ versleuteling van het verstuurde datapakket afvalt. Daardoor wordt het moeilijker om je internetverkeer af te luisteren. Nadeel is dat de TOR browser daardoor trager werkt.
- Google Search: even wat googlen, het is een werkwoord geworden en grote kans dat jij ook dagelijks googled. Je kunt ook zoeken met Bing (van Microsoft) of Yahoo, alhoewel de gebruikservaring een beetje kan tegenvallen. Een zoekmachine die erg gericht is op privacy en dus niet meekijkt naar wat je zoekt, is DuckDuckGo.
- GoogleMaps: kaartjes bekijken of google maps op je website bij je contactinformatie plaatsen, GoogleMaps werkt snel en prettig. Als alternatief voor GoogleMaps zou je OpenStreetmap eens kunnen bekijken. Dit is een open source project en wordt dus gemaakt voor iedereen, door iedereen. Een beetje zoals Wikipedia ook is opgezet. Navigeren en je routes laten plannen kun je ook nog altijd laten doen door TomTom (Navigon is er sinds april 2018 mee gestopt).
- Gmail: e-mailen met Gmail of Gsuite heeft een aantal voordelen. Zoals conversaties die netjes bij elkaar voor je worden gegroepeerd, 15 GB gratis opslag en laten we eerlijk zijn, het werkt goed en ziet er na de laatste update ook weer een stuk frisser uit. Toch kun je ook bij Hotmail (outlook) en Yahoo terecht.
Veilig e-mailen, waarbij je privacy wordt gewaarborgd, is lastiger. Je kunt op dit moment dan het beste bij de oosterburen, in Duitsland, terecht. Hier bekommeren ze zich na alle privacyschandalen het meeste om de bescherming van jouw privacy. Zo is in Duitsland Posteo erg populair en het Zwitserse, maar prijzige, KolabNow.
20 jaar Googlen. Het bedrijf heeft in grote mate eraan bijgedragen hoe wij aan onze informatie komen, gebruiken en delen. Zowel zakelijk als privé. We vertrouwen al onze zoekopdrachten, locaties, e-mail en foto's toe aan dit bedrijf. En daarmee ook een groot deel van onze identiteit. Alternatieven zijn er, maar om je privacy echt te waarborgen, is de keuze beperkt, ondanks maatregelen van overheden en andere (open source) initiatieven.
Wist je dat Google:
– In het begin de naam Backrub had
– Search (de zoekmachine) in meer dan 100 talen beschikbaar is
– Een twist is op het woord Googel, dat een wiskundig getal is en wordt uitgeschreven als een één met honderd nullen
– Inmiddels meer dan 40 producten op de markt heeft, je kunt er waarschijnlijk zo wel een aantal opnoemen die ook jij dagelijks gebruikt
– Gmail heeft gelanceerd op 1 april en in eerste instantie werd gezien als grap